ZEELAND - De bouwcombinatie BAM Infra Nederland en SPIE Nederland is geselecteerd om in het najaar van 2026 het beweegbare deel van de Zeelandbrug, de basculebrug, te renoveren en de Zeelandbrug van nieuw asfalt te voorzien. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de verkeersveiligheid te garanderen en de levensduur van deze belangrijke verkeersader te verlengen. Provincie Zeeland, BAM Infra Nederland en SPIE Nederland gaan vanaf september in een bouwteam het uitvoeringsontwerp voor de werkzaamheden gezamenlijk vormgeven.

Wat gaat er precies gebeuren?

De Zeelandbrug, gebouwd in 1965, is met z’n lengte van ruim 5 kilometer de langste brug van Nederland. De brug, die inmiddels is aangewezen als Rijksmonument, is een cruciale verbinding voor weg- en scheepvaartverkeer. Onderdeel van de Zeelandbrug is de dubbele basculebrug met stalen beweegbare delen.

De basculebrug nadert het einde van zijn levensduur. Vanwege de leeftijd van de brug, vermoeiing van het materiaal en het toegenomen aantal zware voertuigen is er scheurvorming ontstaan in het stalendek van de beweegbare brug.

De stalen beweegbare gedeelten worden gerenoveerd om scheurvorming te verhelpen en de levensduur van dat deel van de brug met minimaal 30 jaar te verlengen. Om de hinder voor het verkeer en de omgeving zoveel mogelijk te beperken wordt de renovatie aangegrepen om de Zeelandbrug over de volledige lengte van nieuw asfalt te voorzien.

Aanbesteding

Provincie Zeeland is in januari 2025 een aanbestedingsprocedure gestart om een aannemer te vinden voor de werkzaamheden. Dit leverde in eerste instantie nog geen inschrijver op. De afgelopen periode is Provincie Zeeland in gesprek gegaan met BAM Infra Nederland en SPIE Nederland over de uitvoering van het werk onder dezelfde voorwaarden als de eerdere aanbesteding. Dit heeft ertoe geleid dat we in korte tijd de bouwcombinatie BAM Infra Nederland en SPIE Nederland hebben geselecteerd voor het groot onderhoud eind 2026.

Gedeputeerde Harry van der Maas (Infrastructuur): “Ik ben blij dat we de opdracht kunnen gunnen aan ervaren bouwbedrijven. Het is belangrijk dat de Zeelandbrug eind 2026 wordt opgeknapt, zodat we voor de toekomst de verkeersveiligheid kunnen garanderen. De Zeelandbrug is niet alleen een icoon, maar ook een van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland. Ik heb veel vertrouwen in BAM Infra Nederland en SPIE Nederland voor de uitvoering van deze belangrijke werkzaamheden!”

Eric van Avendonk, directeur landelijke projecten bij BAM Infra Nederland: “Wij zijn als bouwcombinatie blij met het vertrouwen van Provincie Zeeland in onze expertise voor de renovatie van deze iconische brug die van belang is voor de Zeeuwse en Nederlandse economie. Aankomende september starten we in bouwteam met de Provincie met het maken van het uitvoeringsontwerp. Een intensieve fase van samenwerking waarin we heel nauwkeurig de realisatiefase voorbereiden, zodat we in het najaar van 2026 de brug toekomstbestendig maken. En op die manier Zeeland duurzaam bereikbaar houden.”