Het station staat al jaren op de nominatie voor een grondige aanpak. Onder andere de fundering van het monumentale gebouw wordt vernieuwd. Zo wordt het gebouw ook duurzamer en krijgt het een nieuwe vloer.
Perronkap
NS is verantwoordelijk voor het stationsgebouw, ProRail voor de perronkap, het perron en de reizigerstunnel en de gemeente voor het stationsplein. ProRail had al aangekondigd dat de perronkap eind november en begin december gedemonteerd wordt van het stationsgebouw. De perronkap wordt vervolgens naar een externe locatie vervoerd om gerestaureerd te worden. Naar verwachting wordt de kap in 2027 teruggeplaatst.Voor het opknappen van de voetgangerstunnel is een aanbesteding gestart. De wateroverlast in de tunnel wordt aangepakt. De reizigerstunnel krijgt een nieuwe trap en krijgt ook een mooiere uitstraling die beter past bij de directe omgeving. Daarnaast wordt het perron naast het stationsgebouw opgehoogd. Hierdoor komt het perron gelijkvloers te liggen met de instap van de trein.
Stationsgebouw
NS zoekt nu een aannemer voor de werkzaamheden en start in de loop van volgend jaar met de werkzaamheden aan het stationsgebouw. Het gebouw krijgt aan de binnenkant een andere indeling. Aan de kant van de voetgangerstunnel komt een horecagelegenheid. Dan is het makkelijk om nog snel met een kop koffie of een versnapering de trein in te stappen. Bovendien kunnen reizigers daar verwarmd wachten op de trein.De ruimtes in de rest van het gebouw worden opgeknapt en verhuurd. Wat daarin komt hangt af van ondernemers of initiatieven die interesse hebben in een of meerdere ruimtes. Daarnaast wordt de fietsenstalling vernieuwd en gebruikersvriendelijker ingericht.
Aan de buitenkant houdt het gebouw z’n vertrouwde monumentale uitstraling. Zo worden kozijnen van het gebouw in de originele kleurstelling geverfd (zie hieronder).
Stationsplein
Het station van Middelburg is een belangrijk knooppunt, waar verschillende vervoersvormen samenkomen. Voorzieningen als OV-fiets, kiss-and-ride of park-and-ride horen daar bijvoorbeeld bij. Het stationsplein krijgt een nieuwe uitstraling. De buitenruimte wordt groener en aantrekkelijker ingericht, met vernieuwde bestrating, grote plantenvakken en ruimte om te zitten. Zo ontstaat een uitnodigende en prettige omgeving.Overlast
De werkzaamheden zorgen voor overlast. Omdat het station in gebruik blijft en er op een kleine ruimte veel werkzaamheden plaatsvinden, stemmen de betrokken partijen hun planning nauwkeurig af. Een aantal werkzaamheden van ProRail moet worden uitgevoerd in een periode zonder treinverkeer. ProRail kondigt deze periodes ruim van te voren aan.
9.4 ℃



























