NEDERLAND - BlootGewoon!, merk van NFN Open & Bloot, lanceerde begin juli een landelijke multimediale bewustwordingscampagne met de titel ‘Voel je vrij, geef je bloot’. De maatschappelijke thema’s keuzevrijheid en respect zijn een belangrijk deel van de campagne. De vele media-aandacht veroorzaakte een storm van hoofdzakelijk positieve reacties. De tv-campagne krijgt dan ook een vervolg in de eerste week van september.


Voel je vrij, geef je bloot

De hele zomer van 2021 was de campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’ te zien en te horen geweest op radio, tv en online. Bloot naar de sauna, het naaktstrand en bloot op vakantie worden in de eerste week van september wederom uitgelicht in televisiecommercials op de publieke omroepen en in een online campagne met aansprekende vlogs. Ook de bijbehorende podcasts met BN’ers worden goed beluisterd en zijn ook nog steeds te horen via de bekende podcastkanalen.

Meer bekendheid en acceptatie

‘We willen met deze campagne laten zien dat naaktrecreatie een heel fijne en vrije manier van recreëren is, die iedereen die er open voor staat, op zijn of haar eigen manier kan invullen. Zo nu en dan naar het naaktstrand of de sauna of iedere zomervakantie naar de blootcamping of een mooie bed and breakfast. Het kan allemaal! Door deze zomer veel zichtbaar te zijn voor een groot publiek en ervaringen en tips te delen, willen we deze manier van ontspannen nog beter en realistischer op de kaart zetten’ licht Christine Kouman, directeur van NFN Open & Bloot, toe. ‘Probeer het eens, voordat je er een mening over vormt. Past het niet bij jou? Dan ben je een ervaring rijker en vertrek je gewoon naar een andere plek! Al weten wij inmiddels dat de meeste mensen na een eerste ervaring niet meer anders willen.’

Extra uitzendingen tv-commercials

‘Een bloot lichaam hebben we allemaal, daar hoeft niemand zich voor te schamen. Daar hoeft ook niemand anders iets over te vinden. Uiteindelijk draait het om respect voor elkaar en voor de keuzes die mensen maken, zonder oordeel. En dat dat thema leeft bleek uit de vele reacties die we ontvingen. Dat geeft ons zoveel positieve energie, dat we gekozen hebben om de tv-commercial begin september nog een keer uit te zenden’, legt Christine uit. Ook verschijnen er nog twee nieuwe vlogs van Koert-Jan de Bruijn online en wordt er gewerkt aan het opnemen van meer podcasts.

Er zijn zo’n 2,5 miljoen Nederlanders die graag bloot recreëren. De zogenoemde ‘nakation’ wordt door trendwatchers en verschillende media gezien als dé opkomende trend van de laatste paar jaar. ‘Deze mensen ervaren het gevoel van vrijheid dat je krijgt als je je kleding in de tas of kast laat en weten inmiddels hoe fijn het is om bloot te zonnen, zwemmen of ontspannen. Natuurlijk moet je recreëren op de manier die je zelf fijn vindt, of dat nu in badkleding is of bloot. We willen niemand uit de kleren praten, hoor. Het is en blijft een eigen keuze. In de ideale wereld zou het gewoon naast elkaar moeten kunnen,’ vertelt Christine.

De campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’ startte 1 juli bij de publieke omroepen op televisie en radio en is begin september weer op tv zien bij de publieke omroepen.

Meer informatie, links naar de podcasts en vlogs vind je op www.blootgewoon.nl/voeljevrij